دردهای ستون فقرات در کمین نوازندگان موسیقی

دردهای ستون فقرات در کمین نوازندگان موسیقی آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، «تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی-عضلانی هنرجویان موسیقی» عنوان طرح پسادکتری زهرا اکبری چهره برق است که با راهنمایی صدیقه سادات طواقیان و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، امروزه مشکلات ستون فقرات به علت فعالیتهای مختلف یکی از اشکالات مردم است و محققان برای رفع این مسئله تحقیقات خویش را روی این مورد متمرکز کرده اند. بنیاد ملی علم ایران هم از طرح های تحقیقاتی در این حوزه حمایت می کند.
«تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی-عضلانی هنرجویان موسیقی» عنوان طرح پسادکتری زهرا اکبری چهره برق است که با راهنمایی صدیقه سادات طواقیان و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است. اکبری چهره برق با مدرک دکتری تخصصی آموزش بهداشت از دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با این طرح توضیح داد: دردهای اسکلتی-عضلانی در میان موسیقیدان ها و هنرجویان جوان رایج است و هنرجویان موسیقی، در مقایسه با همسالان خود، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به آن هستند. بعلاوه، دردهای اسکلتی-عضلانی در این گروه اغلب مزمن بوده و در نتیجه انجام حرکات تکراری، وضعیت بدنی نامناسب و حمل آلات موسیقی سنگین به وجود می آید. البته دردهای حاد هم گاه به دلیل افزایش ناگهانی مدت تمرین با سازها مشاهده می شوند.
این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان نمود: میزان شیوع دردهای اسکلتی-عضلانی در نوازندگان بین ۴۱ تا ۹۳ درصد گزارش شده است. در حال حاضر هم هنرجویان موسیقی دردهای اسکلتی-عضلانی بیشتری را نسبت به سایر دانش آموزان هم سن وسال خود تجربه می کنند. این دردها منجر به کاهش کیفیت زندگی و ناتوانی قابل توجه در تمرین هنرجویان می شود و تهدیدی جدی برای کیفیت عملکرد آنان است.
اکبری چهره برق افزود: نتایج تحقیقات نشان می دهد اندام های فوقانی (به خصوص در ناحیه شانه ها و مچ دست ها) و ستون فقرات همچون در ناحیه گردن و کمر، بیشترین نواحی هستند که صدمه می بینند و داشتن وضعیت بدنی نامناسب هنگام نواختن و خستگی و ضعف عضلات عوامل کلیدی ایجاد دردهای اسکلتی-عضلانی در نوازندگان هستند. همینطور محققان معتقدند رفتارهای پیشگیری کننده از دردهای اسکلتی-عضلانی در میان هنرجویان موسیقی کمتر مشاهده می شود و تقاضا برای آموزش آنان جهت حفظ سلامتی شان رو به افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: ازاین رو اجرای مداخلات آموزشی در هنرستان های موسیقی ضروری و منطقی به نظر می آید. آموزش در رابطه با وضعیت بدنی صحیح در همان ابتدای آموختن موسیقی، می تواند باعث کاهش شانس مبتلا شدن به دردهای اسکلتی-عضلانی در آینده شود. همینطور اگر این آموزش به صورت برخط و مجازی عرضه شود، می تواند بسیار کاربردی و سودمند باشد بخصوص در حالی که امکان آموزش حضوری وجود ندارد، مانند همه گیری بیماری کرونا.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، این محقق و پژوهشگر در انتها تصریح کرد: بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر یادگیری الکترونیکی بر دردهای اسکلتی-عضلانی هنرجویان موسیقی، تولید بسته آموزشی شامل عکس، فیلم، پاورپوینت، پوستر و پمفلت در ارتباط با رعایت وضعیت بدنی صحیح حین تمرین موسیقی، ویژه هنرجویان موسیقی و نوازندگان همچون اهداف انجام این طرح بود.




منبع:

1403/05/13
10:24:40
5.0 / ۵
267
تگهای خبر: آموزش , پوستر , تخصصی , عكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 8,558
بازدید دیروز: 4,970
هفته اخیر: 49,002