چه چیزهایی لازم است بخریم؟
در حالت عادی عکاسی از غذا نیازمند این است که آنها تازه، رسیده بدون لک، سیاهی باشد. لک، سیاهی و... روی موادغذایی ممکن است در حالت عادی کمتر به چشم بیاید اما در عکس دیده می شوند و مورد انتقاد قرار می گیرند.
مطمئن شوید جنسی که می خرید آنقدر خوب است که بتوانید کار را با آن شروع کنید و در زمان پردازش بتوانید به راحتی موهای ریز روی میوه جات و عیوب کوچک را برطرف کنید. هرچه وقت بیشتری برای بررسی کیفیت موادغذایی بگذارید عکس جذاب تری خواهید داشت. سوپرمارکت ها نسبت به مغازه های محلی به ظاهر موادغذایی بیشتر اهمیت می دهند، اما هرکدام برای هدفی خاص مناسب هستند. برای شما راحت تر است که در فروشگاهی بزرگ بیشتر موادغذایی که می خواهید را پیدا کنید اما برای خرید غذاهای عجیب و غریب یک مغازه کوچک مناسب تر هستند. مثلاً ممکن است مرکباتی با یک یا دو برگ متصل به آن، و یا کلمی کامل با گل هایش پیدا کنید، درحالی که در حالت عادی آنها در محصولات بسته بندی شده در سوپرمارکت ها وجود دارند. اگرچه با توجه به انعطاف پذیری دوربین های DSLR گزینه های بسیاری برای انتخاب وجود دارد، اما بسیاری از عکاسان حرفه ای موادغذایی از سیستم هایی با فرمت متوسط (medium format) برای کیفیت بالای عکس و همچنین عمق میدان کم استفاده می کنند. برای کار ما لنزهای تله معادل 105-60 میلی متر ایده آل هستند که به عکاس اجازه تغییر حالت بین عکس های ماکرو کلوزآپ با عمق کم میدان و عمق های بیشتر با جزئیات جانبی برای ثبت سوژه اصلی را می دهد. لنزهای tilt و shift نیز می توانند در زمان عکاسی از یک میز پر از غذا مورداستفاده قرار گیرند، اگرچه این لنزها به طور قابل ملاحظه ای گرانتر از لنزهای رایج هستند. چه نوری که از آن استفاده می کنید طبیعی باشد یا مصنوعی، پخش کننده ها(diffuser)و انعکاس دهنده های نور(reflector)به طرز باورنکردنی می توانند در هنگام عکاسی از موادغذایی کمک کننده باشند. اگر در حال حاضر تجهیزات خاصی ندارید، در ابتدای کار احتیاج به وسیله خاصی ندارید. یک تکه پارچه دوخته شده به یک قاب پنجره می تواند نور را پخش کند. دیوارها و سقف ها نیز می توانند به خوبی برای انعکاس نور مورد استفاده قرار گیرند. اگر در محیط، نور فقط از یک سمت بتابد، رفلکتورها به طور ویژه ای مؤثر هستند مانند یک پنجره معمولی و یا یک پنجره سقفی.
دوربین های DSLRبا قابلیت نمایش آنی عکس(Live view)و تایمر می توانند برای مدیریت فوکوس و حفظ شفافیت(sharpness)به کار آیند. یک لنز ماکرو با فاصله کانونی mm105-60 برای عکاسی از بیشتر موادغذایی ایده آل است. رفلکتورها می توانند برای پر کردن مناطق سایه دار ظروف مفید باشند. به خصوص زمانی که خارج از منزل هستید و نور قوی و شدید، و کنتراست بالا وجود دارد. اگر رفلکتور ندارید، یک پارچه سفید یا نزدیک ترین دیوار یا سقف ممکن است به کارتان بیاید. هرچند بطری های کوچک اسپری ارزان هستند اما نمایی از قطره های آب روی میوه می تواند ظاهر خوبی به آن دهد. برای مثال باعث می شود آنها تازه تر و اشتهابرانگیزتر به نظر برسند. یک روش قدیمی استفاده از اسپری باغبانی در هنگام عکاسی از گل ها است. همینطور از آن برای تازه تر به نظر آمدن میوه ها استفاده می شود. معمولاً در زمان عکاسی با یک شات از موادغذایی کوچکتر، یک بطری کوچک برایتان کافی است و نیاز به آب بیشتری ندارید. تا زمانی که با سوژه های کوچک کار می کنید این روش برای شما مناسب است و به شما امکان کنترل بهتر روی جزئیات کوچکتر را می دهد. یک برس کوچک نیز می تواند کمک کننده باشد، می توان با برس زدن گردوخاک و موهای کوچک روی میوه ها را از بین برد، یا حتی لعاب و یا سس غذا را پخش کرد. یک وسیله دمنده (حالت فوت کردن) برای موادغذایی بسیار ظریف که لمس آنها ممکن است باعث آسیب به آنها بشود(مانند تمشک و میوه های نرم دیگر) می تواند کارآمد باشد.
تنظیمات و راه اندازی
ممکن است عکاسان دیجیتال در زمان عکاسی از موادغذایی مایل به استفاده از سه پایه و فعال کردن حالت نمایش زنده(Live view)باشند. چون کادربندی، تنظیم نقطه فوکوس و جزئیات را آسان تر و دقیق تر می کند. به نظر می رسد به کمک Live view، حتی گاهی نواقص کوچک سوژه بهتر نمایان می شود، این نواقص تنها ممکن است زمانی که عکس ها در سایزهای بزرگ دیده می شود مشخص شوند. اگر دوربین شما این اجازه را می دهد، در زمان عکس گرفتن سایز عکس را برای دیدن در کامپیوتر تنظیم کنید. این کار باعث می شود راحت تر و سریعتر هر چیزی را که ممکن است باعث عدم موفقیت شما شود ببینید. متناوباً Live viewرا تا حد اطراف عکس ماده غذایی خود بزرگ کنید، در جایی شما می توانید هم ترکیب بندی موردنظر خود را پیدا کنید و هم فوکوس خوبی داشته باشید. اگر درحال عکاسی از سوژه های بسیار نزدیک به هم هستید، احتیاج دارید که ابزار مناسب با غذای خودتان را درنظر داشته باشید. در ابتدای کار یک کاسه، بشقاب یا فنجان می تواند سوژه اصلی باشد که وسیله ای مانند کارد و چنگال در آن قرار گرفته باشد. چیدمان حرفه ای دیگر می تواند شامل یک مجموعه از کاسه های روی هم و یک ملاقه، گل و وسایل دکوری دیگر روی میز باشد. سعی کنید صحنه را با وسایل مختلف بپوشانید اما خویشتندار باشید، از وسایل فقط بخاطر این که از آنها استفاده کرده باشید، استفاده نکنید. در عوض درمورد چیزهایی که واقعاً به کار می آیند و درمورد ظروف یا وضعیت های خاص فکر کنید. وقتی شروع به چیدمان استیل و بدنه کارتان می کنید، ممکن است به خودتان بیایید و ببینید موادغذایی یکسان را در حالت های مختلفی قرار داده اید. برای مثال سرو کردن یک دسر می تواند به خودی خود زیبا باشد، اما می توان ظاهر آن را با قرار دادن کاسه و قاشق در پشت صحنه بهتر کرد، و شاید گذاشتن وسایل سرو در جای دیگر عکس نیز ممکن است خوب باشد. عکاسی از ظرفی که غذا در آن درست شده است مانند ماهیتابه زیباتر است یا ظروفی که غذا در آن سرو می شود؟
در اینجا از تزئین ساده بشقاب با گردو و جعفری خرد شده برای القای احساس پاییزی به ظرف غذا استفاده شده است. اضافه کردن انسان ها به عکس هایتان نیز می تواند باعث جذابیت بیشتر عکس شود، برای مثال حتی یک جفت دست که یک کاسه سوپ، بشقاب یا چنگال را نگه داشته است می تواند جالب توجه باشد. درنظر داشته باشید وجود عناصر دیگر در عکس به این بستگی دارد که برای سوژه شما تزئین ساده تر مناسب است یا خیر. گاهی برای یک غذای اصلی به جز ساقه سبزیجات به تزئین بیشتری نیست. در حالی که برای شیرینی جات، پودر کاکائو، شکر شیشه ای و یا یک کف دست آجیل خرد شده را برای تزئین در نظر بگیرید. اگر احساس می کنید لازم است، کمی جای خود را تغییر دهید. اگر دستیار ندارید، می توانید دوربین خود را روی سه پایه بگذارید و آن را در حالت عکسبرداری پیاپی قرار دهید و یا اگر دوربین شما حالت interval meterدارد، دوربین را روی این حالت تنظیم کنید. این تنظیمات به شما این امکان را می دهد تا در حالی که در حال ریختن یا پاشیدن سس برای تزئین هستید عکس های پشت سر هم بگیرید. این تنظیمات مخصوصاً برای عکاسی از فرم سس و... درست در لحظه ای که ریخته شده است، پیش از بسته شدن(لخته شدن) سس کاربرد دارد. اگر زمان بیشتری طول بکشد، فرم سس ظاهری ناخوشایند خواهد داشت. در عکاسی از موادغذایی نور درست و غلط وجود ندارد. برای بیشتر سوژه ها نور طبیعی بهترین(و راحت ترین) نور است.
نوردهی و رنگ
همیشه در نظر بگیرید کدام نوع نور بهترین حالت برای سوژه ای است که انتخاب کرده اید. برای مواد خوراکی و نوشیدنی های با رنگ های تند که معمولاً در تابستان مصرف می شوند، نور شدید روز یک انتخاب خوب است. در این عکس می توان از کاسه ها و رومیزی رنگی نیز استفاده کرد. همچنین نور شدید روز برای غذاهایی که لعاب دارند و یا با برخی مواد پوشیده شده اند مناسب است. مانند برجستگی هایی که برای جلب توجه غذا، در انتهای پخت روی بافت آن ایجاد می کنند.نور تخت تر برای ایجاد حس صمیمیت در عکس های پاییزی به کار می رود، همچنین این نور برای غذاهای زمستانی مانند خورش ها و کباب ها که به رنگ های خنثی هستند مناسب تر است. به هر حال اینها قوانین ثابتی نیستند و گاهی اوقات شکستن آنها به خلق یک عکس منحصربه فرد کمک می کند.
به طور معمول نور شدیدتر و لوازم رنگی با غذاهایی که در طول ماه های گرم خورده می شوند و عموماً دارای رنگ های تند هستند، بهتر عمل می کنند. باید فکر کنید که چه پشت زمینه ای با غذای شما بهتر جور در می آید. اگر در خانه عکاسی می کنید ممکن است زمان زیادی را برای جست و جو درمورد آیتم های مختلف که باعث طبیعی و زیبا شدن عکستان شود مصرف کنید. اگر یک عکس با عمق میدان کم را در نظر بگیرید- برای مثال پشت صفحه شما حالت بلوری تک رنگ داشته باشد اما جزئیاتی در آن معلوم نباشد- شما می توانید طیفی از پشت صفحه های مختلف حاصل از وسایل خانه داشته باشد. برای مثال یک تی شرت رنگی می تواند تا حدودی مورد پسند باشد. حتی می توانید با جلد رنگی کتاب ها یا فقط یک کارت پشت صفحه عکس خود را بسازید. در زمان تصمیم گیری برای لوازم موجود در عکس و پشت صفحه، به رنگ های تعریف شده و یا رنگ خنثی بشقاب اکتفا نکنید. تلاش کنید طیف های مختلف یک رنگ را با هم ترکیب کنید. تجربه کردن با رنگ های تعریف شده می تواند باعث ایجاد یک هارمونی طبیعی بین سوژه ی شما و محیط اطراف شود، اما خود را به استفاده از این رنگ ها محدود نکنید. برخی از بهترین عکاسان موادغذایی بیشتر اوقات تنها از طیف های مختلف یک رنگ مشخص استفاده می کنند، اما نسبت به سوژه و لوازم موجود در عکس و محیط اطراف آنها هرکدام را در یک طیف مشخص از آن رنگ قرار می دهند تا محدوده اشیاء از هم قابل تشخیص باشند. بیشتر غذاها مانند کیک ها، بیسکوئیت ها و خوراکی هایی از این قبیل به طور طبیعی رنگ های مطلوبی دارند. بنابراین به فکر هماهنگ کردن آنها با رومیزی، بشقاب یا پشت صحنه و تمام چیزهایی که در عکس خواهد آمد، به طوری که باعث زیباتر شدن عکستان بشود، باشید. هرکاری که به نظرتان لازم است انجام دهید، اما آنقدر محیط اطراف را متمایز نکنید که توجه را از سوژه اصلی منحرف کند. طوری کار کنید که هم غذاهایتان ساده باشند، هم پشت صفحه و هم لوازم موجود در صحنه که غذا در مرکز توجه باشد.
جسارت بیشتر در عکاسی از موادغذایی
با عکاسی از موادغذایی خاص در حالی که در بسته بندی اولیه خود هستند، به عکس هایتان احسای محلی(روستایی) بدهید، مانند زمانی که پرتقال ها در جعبه های چوبی هستند و یا توت ها در سبدهای مقوایی قرار دارند. عکاسی از موادغذایی وقتی در بسته بندی تجاری و زیر نور غیرتخت قرار دارند مطلوب نیست، سوپرمارکت ها محل مناسبی برای عکاسی از این مواد نیستند(و ممکن است برای اجازه گرفتن برای عکاسی در آن محل دچار مشکل شوید). در عوض به بازار محلی بروید. در آنجا شانس شما برای موفقیت بیشتر است. به یاد داشته باشید که قبل از عکاسی حتماً از فروشنده اجازه بگیرید، خلاف ادب برخورد نکنید چون اگر اجازه بگیرید حتی ممکن است آنها به شما اجازه دهند از پشت غرفه و یا از خود آنها نیز عکاسی کنید. این نان ها هنوز در کاغذ مخصوص نانوایی پیچیده شده اند. این تصویر از صحنه پلاستیک هایی که معمولاً در سوپرمارکت ها نان را در آنها نگهداری می کنند خوشایندتر است. عکاسی از موادغذایی در محیط های مختلف به شما کمک خواهد کرد تا نمونه کارهای جالبی از کارتان داشته باشید، بنابراین بهتر است که از صاحب کافی شاپ یا رستوران محله تان درخواست کنید که به شما اجازه عکاسی از محل کارشان را بدهند. در این محل ها نتایج خوبی خواهید گرفت، نه تنها قادر خواهید بود از یک سری موادغذایی مختلف عکس بگیرید، بلکه نیازی نیست برای اضافه کردن لوازم دیگر به عکستان هزینه کنید. اگر آنقدر خوش شانس باشید که یک روز کامل برای عکاسی وقت داشته باشید، عکس های شما حالت مستندی از آماده سازی غذا از مرحله اولیه آماده سازی تا مصرف را خواهد داشت. برخی تجار ممکن است بخواهند از عکس های شما در وب سایتشان و یا برای موارد تبلیغاتی استفاده کنند، این مسئله به شما کمک خواهد کرد که در کارتان خبره شوید. اما همیشه اول مطمئن شوید که قانون کپی رایت را رعایت می کنید و مجوز هر عکاسی را از قبل تهیه کنید.
عکس گرفتن در کافی شاپ یا رستوران به شما این امکان را می دهد که تعداد عکس بیشتری نسبت به حالتی که تنها یک غذا سرو می شود، بگیرید. عکاسی از مراحل آماده سازی موادغذایی و نوشیدنی ها به عکس های شما احساس پویایی می دهد، لحظات حساسی مانند سرازیر کردن سس روی یک ظرف در دقیق آخر، یا حتی فقط یک قهوه که ماهرانه ریخته شده می تواند جالب باشد. اگر برای یک مشتری عکاسی می کنید، ممکن است از شما بخواهند از سوژه ای خاص در حالتی مشخص برای وب سایت آنها عکاسی کنید. آنها مشتریانی خاص هستند، وسایل زینتی مانند گل های تازه یا آویزهای دیواری و یا حتی فقط یک تخته سیاه می توانند گزینه های خوبی باشند. در زمان کار کردن با اشیایی که بافت آنها برای ما در اولویت بیشتری نسبت به رنگ قرار دارد، عکاسی در محیط سیاه و سفید مناسب است. شما همیشه می توانید عکس را رنگی بگیرید و بعداً آن را سیاه و سفید کنید. سعی کنید در زمان عکاسی صحنه را سیاه و سفید ببینید، این کار به شما این امکان را می دهد که نورپردازی و یا محل قرارگیری خود را طوری تغییر دهید که عکس بهتری بگیرید.