تبادل لینک
تبادل لینک
جشنواره
جشنواره
جستجوی آتلیه ها
جستجوی آتلیه ها
تماس با ما
تماس با ما
درباره آتلیه
درباره ما
ورود به سایت
ورود به سایت
اتاق سرخ در لندن اجرا می شود
به گزارش آتلیه دات کام، آهنگساز اُپرای «اتاق سرخ» اظهار داشت: این اثر با اقتباس از داستان کوتاه «تاریک خانه» صادق هدایت در فستیوال اُپرای مجلسی «تت آ ت» لندن اجرا می شود.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از خبرگزاری ایرنا،
امیرمهیار تفرشی پور
روز چهارشنبه در نشست خبری اُپرای «اتاق سرخ» گفت: این اُپرا برگرفته از داستان کوتاه «تاریک خانه»
صادق هدایت
است و مقرر است ۱۷ شهریور ماه در فستیوال اُپرای مجلسی «تت آ ت» در تالار کاکپیت شهر لندن به صحنه برود.
وی با اشاره به داستان «تاریک خانه» اظهار داشت: این اثر سال ۱۳۲۱ نوشته شده و داستانی را روایت می کند که پیش از جنگ جهانی دوم و در شهر خوانسار اتفاق افتاده است.
تفرشی پور بیان کرد: داستان اُپرای «اتاق سرخ» در دنیایی کاملا متفاوت با دنیای ما تعریف می شود؛ بدین صورت که در این شهر دو غریبه با هم آشنا می شوند، یکی از آنان مسافری در راه اصفهان است و دیگری میزبان که برای اقامت این مسافر در شب او را به منزل خود دعوت می کند.
این آهنگساز اضافه کرد: این میزبان، حافظ رازی است که از تجربه یک انسان معمولی بسیار دور است و احساس می کند آنرا باید برای فردی تعریف کند و آن فرد کسی نیست جز آن مسافر در راه اصفهان و تجلی این راز در اتاق سرخ اتفاق می افتد؛ صادق هدایت در این داستان به «سوال از کجا آمده ام! و به کجا خواهم رفت!» می پردازد و این پاسخ را از طرف مخاطبانش جست و جو می کند.
وی بیان کرد: در اُپرای «اتاق سرخ» سه خواننده یک آنسامبل کوچک را همراهی می کنند و بنا بر این اُپرای مجلسی نام گرفته است. همین طور در این اُپرا خواننده سوپرانو در نقش الهه ای، نظاره گر مکالمات و اتفاقات میان میزبان و مسافر است.
آهنگساز اُپرای «اتاق سرخ» گفت: برای مسافر نیز صدای باریتون جوانی را انتخاب کردم، که این مسافر تجربه خاصی از زندگی ندارد و فقط تمام داستان و رازی که میزبان برایش تعریف می کند جذاب و ترسناک است.
تفرشی پور اظهار داشت: برای میزبان نیز که شخصیتش همانند صادق هدایت است، صدایی کاملا غیرمعمول انتخاب کردم که در موسیقی به آن تنور بالا می گوییم و یک خواننده مرد آنرا اجرا می کند.
وی اضافه کرد:
مارچلو پالاتسو
رهبر آنسامبل این اُپرا،
کیارا
دانا
کارگردان و
دومینیک پاور
نویسندگی متن اُپرا را برعهده دارند.
آهنگساز اُپرای «اتاق سرخ» درباره ی سازبندی اُپرا اظهار داشت: این اثر برای یک آنسامبل کوچک به نام «تریو» نوشته شده و ساز ویلون هدایت این داستان را برعهده دارد. ساز دیگر کلارینت است و ساز هارپ که به عنوان ساز ارکسترال از آن استفاده می شود، این ساز نقش شرقی هم دارد و با این نویسنده ایرانی و مکان تولد داستان که خوانسار است، بی ارتباط نیست و برای قرار گرفتن در فضای واقعی داستان، یک هفته در خوانسار زندگی کردم و کار اُپرا را در این شهر به پایان رساندم.
این آهنگساز با اشاره به علاقه مندی خود به داستان های صادق هدایت اضافه کرد: یکی از شاخصه های مهم در داستان های این نویسنده برای من به عنوان آهنگساز، مدرن بودن آنهاست که بسیار بهادار است. همین طور لایتناهی بودن و علامت سوال هایی که در آخر داستان های هدایت وجود دارد برای آهنگسازان مدرن و قطعاتی که می نویسند تطبیق کامل دارد و این سبک از نگارش موسیقی را بسیار دوست دارم.
وی درباره ی تاثیرگذاری و جذابیت پیوند ادبیات و موسیقی ایران در خارج از کشور گفت: نخستین اثری که اجرا کردم و تجربه موفقیت آمیزی بود «عروسک پشت پرده» نام داشت از صادق هدایت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل، دومین داستان را هم از هدایت انتخاب کردم. این مساله نشان دهنده این است که برای دنیای غرب یک نویسنده با زبان مدرن جهانی جذاب است، همین طور داستان های هدایت به بالای هفتاد زبان ترجمه شده است.
آهنگساز اُپرای «اتاق سرخ» اظهار داشت: سال آینده در دو شهر دیگر انگلستان این اُپرا را روی صحنه خواهم برد و در آینده نزدیک اُپرای «اتاق سرخ» بصورت
آلبوم
منتشر می شود. اثر دیگرم با موضوع مهاجرت انسان در قرن بیست و یکم در کشور دانمارک اجرا می شود، همین طور موضوع دیگر کار آهنگسازیم درباره ی ملی شدن صنعت نفت می باشد.
وی درباره ی چرایی اجرای اُپراها در خارج از ایران بیان کرد: با اهمیت ترین و نخستین دلیل اجرا نکردن آنها در ایران، نبود نوازنده و خواننده متخصص برای اجرای موسیقی معاصر است البته این مشکل تنها در ایران خلاصه نمی گردد بلکه در خیلی از کشورها این مسئله وجود دارد، مانند ترکیه که کشوری هنرپرور است اما این موسیقی قابلیت اجرائی ندارد چونکه موسیقی معاصر کم سابقه، تنها در کشورهایی اجرا می شود که به لحاظ نوازندگی، خوانندگی و صدای تنور بالا، توانایی اجرای این سبک از اُپراها را داشته باشند.
تفرشی پور اضافه کرد: در ایران صنعت اُپرا نداریم و از لذت وجود این
هنر
در جامعه بی بهره هستیم. همین طور این اجراها توجیه اقتصادی ندارد اما اگر داشتند، می توانست درآمدزایی بسیاری برای هنرمندان داشته باشد.
آهنگساز اُپرای «اتاق سرخ» درباره ی همکاری با هنرمندان ایرانی اظهار داشت: در ایران آن طور که باید و شاید آثار هیچ آهنگساز ایرانی، اجرا نشده و مدت زمان کوتاهی است که به آثار بسیار بهادار آهنگسازان توجه می شود این درحالیست که همه قوای ارکستر سمفونیک را برای فردی می گذارند که تا آهنگساز شدن او زمان بسیاری باقی مانده اما آثار اساتید گذشته همچون
فوزیه مجد، هرمز فرهت، مرتضی حنانه، محمدتقی مسعودیه، پرویز محمود، هوشنگ استوار
و
حسین دهلوی
را در گنجه ها نگهداری می کنند.
نشست خبری اُپرای «اتاق سرخ» حضور امیرمهیار تفرشی پور آهنگساز و دیگر عوامل این اثر در
آموزشگاه
موسیقی ریشه در خاک انجام شد.