تازه های موسیقی بوسه بر ماه حسام الدین سراج تا نامه ای برای حوا

تازه های موسیقی بوسه بر ماه حسام الدین سراج تا نامه ای برای حوا آتلیه دات کام: آلبوم های «بوسه بر ماه»، «فانی و باقی»، «خُسروانی»، «برردیف(دستگاه چهارگاه)»، «صَمت»، «تُرنگ» و قطعه های موسیقی «در ایوان سکوت»، «تنهایی»، «پرسه»، «چه روزایی»، «در هوای خیالت»، «بیداری و خواب»، «قلب من» و «نامه ای برای حوا» منتشر گردید.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آلبوم بوسه بر ماه با آهنگسازی و خوانندگی حسام الدین سراج شامل سه قطعه؛ حریف عشق (کلام وحید جلیلوند به همراه ساز عود)، آب و آئینه (آواز حسام الدین سراج و همنوازی نی و عود)، بوسه بر ماه (خوانندگی سراج و تنظیم همایون رحیمیان) است.
همایون رحیمیان، ارسلان کامکار، میثم مروستی، امین غفاری، کوشا صرافی گهر (ویولن)، کوشا صرافی گهر، امیرحسین طایی، سهراب برهمندی (ویولا)، کریم قربانی، داوود منادی (ویولنسل)، کورش دانائی (تار)، مسعود آرامش (سنتور)، صابر سوری (عود)، داوود ورزیده (نی) و بابک بنی حسینی (کوبه ای) نوازندگان و میلاد مهرآوا، کاوه رمضان زاده، صارم صبا و هومن شعبانی گروه همخوان (کُر) این آلبوم هستند.
همایون رحیمیان تنظیم برای ارکستر، مهدی اردستانی و یاسر فلاح پور صدابرداران، انوشیروان مانی گرافیست از دیگر عوامل آلبوم بوسه بر ماه هستند که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انتشار یافته است.
سراج در رابطه با این آلبوم نوشته است: «حدیث حُسن تو را، نور می برد بر دوش/ شکوه نام تو را حور می برد بر دست، میتوان گفت با شکوه ترین نام در جان و دل مردم ایران نام اوست. مظهر جوانمردی، پهلوانی، مهربانی، غیرت و شجاعت است. او که در راه دوست، از نثار دست و چشم و جان دریغ نمی کند.
فرشته گفت، بینداز دست و دوست بگیر/ چنین معامله ای داده است کم تر دست، و به راستی حریف عشق است و تمام هستی خویش را در قمار عشق نثار دوست می کند. به دوست هر چه دهد اهل دل، نگیرد باز/ حریف عشق چنین می دهد به دلبر دست
ابوالفضل زروئی را همه بعنوان طنزپردازی قوی می شناسیم اما می خواهم بگویم شاهکار بی نظیر او قصیده دست است. از اهل دل و اهل نظر، هر چه از آن مظهر جوانمردی و شجاعت جویا شدم، قصیده دست او را نشان دادند.
در شکل گیری این اثر؛ تقدیر به بهره مندی از آثار چهار شاعر شد: ابوالفضل زروئی، سعید بیابانکی، پروانه بهزادی و قیصر امین پور، و اگر تو نبودی مفهوم جوانمردی و عشق و شجاعت ناتمام می ماند. به رغم مدعیانی که منع عشق کنند/ جمال چهره تو حجت موجه ماست»




«فانی و باقی»
مجموعه دهم از سری تک نوازی های تنبور زنده یاد استاد نورعلی الهی با عنوان فانی و باقی در هفت قطعه؛ سوییت باباسرهنگی و بابا ناووسی، سوییت ذکرها، مناجات در سوییت بابا جلیلی، گریلی، مناجات در سوییت بابا فقیهی، سرود روحانی و هل پرکه توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر گردید.
شاهرخ الهی موسیقیدان، نوازنده تنبور و فرزند زنده یاد استاد نورعلی الهی در رابطه با آلبوم فانی و باقی نوشته است: «استاد الهی نواختن تنبور را از کودکی شروع کرد و در طول زندگانی اش، هیچ گاه از تمرین موسیقی باز نایستاد. «در دو چیز فوت وقت برایم نشد: تنبور و سلوک معنوی». وی در مورد تنبور می اظهار داشت: «ارتباط قلبی مهم می باشد نه نفس موسیقی یا ساز، "او" مهم می باشد.» بدین ترتیب موسیقی استاد الهی علاوه بر کیفیت زیبایی شناختی و هنری اش، بیشتر از همه وسیله ای است برای توجه به خالق و به ارتعاش درآوردن روح تا روح را به مسیر کمال ترغیب کند.
این اثر جدید، بر آن است تا مساله اصلی این راه را یادآوری کند: فنای دنیا و بقای آخرت. «سعادت آن است که آنچه مایه نیک بختی در آخرت است داشته باشد [...] آنچه در دنیا است همه در گذرند، سعادت باید ابدی باشد.» این اثر، از قطعه ای به قطعه دیگر، یادآوری می کند که تمامی این دنیا، در واقع فناپذیر است و سعادت ابدی فقط در جوار خالق، در کنار یکتا، به دست می آید. استاد الهی می افزاید: «زندگانی ما در این دنیا، مثل شخصی است که شبی را در مهمانخانه ای عالی یا کاروانسرایی محقر می گذراند [...] در هر دو صورت میهمان یک شب است و بقیه عمر را در خانه ای صرف خواهد نمود که بهترست از هم اکنون آنرا آماده سازد.»
اغلب قطعات موجود در این اثر در سالهای ۱۳۴۰ به روشی غیررسمی در کانون خانواده ضبط شده است.»




«خُسروانی»
آلبوم خُسروانی (اجرای تصویری ردیف دوره عالی استاد علی اکبر خان شهنازی - ابوعطا) اثری از علی کاظمی نوازنده تار در سبک کلاسیک ایرانی به صورت دیجیتال انتشار یافته است.
این اثر شامل ۱۶ قطعه؛ پیش درآمد، درآمد اول، درآمد دوم، کرشمه، سیخی، چهارمضراب، فرود به شور، درآمد حجاز و عشاق، چهارمضراب حجاز، ادامه حجاز، عشاق، گوشه ترک و چهارمضراب، ضربی و فرود، مثنوی، گیلکی و رنگ است.
کاظمی در رابطه با آلبوم خُسروانی نوشته است: «در اجرای این کارگان تمام تلاشم این بوده است که «از حیث محتوا» به نسخه صوتی به یادگار مانده از خود استاد علی اکبر شهنازی وفادار بمانم؛ هر چند از همه نت نگاری های موجود نیز، بخصوص سه منبع مهم حبیب الله صالحی، فرهاد ارژنگی و داریوش طلایی بهره برده ام. همینطور «از منظر اجرا» کوشیده ام عناصر سبک شناختیِ ساز استاد شهنازی را تا حد امکان رعایت کنم. باری، این تلاش تنها چیزی است که می توانم مؤکدش کنم، باقی - هر چه هست - قضاوتش به عهده تاریخ است و اهل فن.»
جواد رزاقی زاده فیلمبردار، سیاوش یعقوبی و سروش احمدی پور طراح گرافیک و مقداد شاه حسینی میکس و مسترینگ از دیگر عوامل این اثر هستند.




«برردیف (دستگاه چهارگاه)»
آلبوم برردیف (دستگاه چهارگاه)، اثری از سیاوش کامکار نوازنده سنتور و مهرزاد اعظمی کیا نوازنده کمانچه در سبک کلاسیک ایرانی شامل چهار قطعه؛ درآمد، زابل و مویه، مخالف و فرود و رنگ لزگی است که توسط موسسه فرهنگی هنری آوای ساز خورشید (ناشر دیجیتال: هارمونیک تیونر) انتشار یافته است.
سیاوش کامکار میکسینگ و مسترینگ، ضبط- استودیو سیا و آرزو صادقی گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند. پیش از این هم آلبوم های موسیقی برردیف در دستگاههای نوا، سه گاه، همایون و شور با همکاری این دو هنرمند انتشار یافته است.




«صَمت»
آلبوم بی کلام صَمت با آهنگسازی علیرضا عقیقی شامل هشت قطعه موسیقی؛ زمزمه، ساز و نوا، راز، همنوایی، احتضار، پرده دیگر، تپش کور و طرب انگیز با نوازندگی علیرضا عقیقی (تار و عود)، مصباح قمصری (بم کمان و سازهای کوبه ای) و اشکان مرادی (کمانچه) است.
مصباح قمصری و علی پورمقدم میکس و مستر، ضبط؛ استودیو نغمه سازان دلنشین- استودیو مهدی کریمی، مجید کاشانی (استودیو دفتر) طراح گرافیک، معین هاشمی نسب عکاس و سپهر سعیدی مدیر هنری و تولید از دیگر عوامل این اثر هستند.
آلبوم صَمت توسط مرکز موسیقی رها با شماره مجوز ۲۶۱-۱۴۰۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافته است.





«تُرنگ»
آلبوم موسیقی بی کلام تُرنگ با هنرمندی مسعود حاجی حسن نوازنده تار و امیرحسین ذوالمجد نوازنده تنبک انتشار یافته است.
این اثر شامل ۱۶ قطعه در سبک کلاسیک ایرانی در بیات اصفهان- ۱) پیش درآمد؛ تار و پود، ۲) مقدمه، ۳) چهار مضراب؛ شوریده، ۴) درآمد، ۵) جامه دران ۶) ضربی جامه دران؛ رود، ۷) بیات راجه، ۸) کرشمه راجه، ۹) ضربی راجه؛ فانوس شب، ۱۰) حزین، ۱۱) ضربی حزین؛ گذر، ۱۲) عشاق، ۱۳) پنجه کردی، ۱۴) شاه ختایی، ۱۵) سوز و گداز و ۱۶) خاتمه است.
رحیم ناحی، صادق نوری صدابرداران، ضبط موسیقی- استودیو مدرن، حامد علی اوغلی طراح گرافیک از دیگر عوامل آلبوم تُرنگ هستند، این اثر توسط نغمه هزار دستان با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافته است.




«در ایوان سکوت»
قطعه بی کلام در ایوان سکوت (از مجموعه قلعه بابک) با آهنگسازی و تنظیم حسین پرنیا و کارگردانی محسن عرب زاده منتشر گردید.
کریم قربانی، داود منادی (ویلنسل)، ابراهیم یساول زاده (قانون)، همایون پشتدار (کمانچه)، سینا جهان آبادی (ویلن آلتو)، صائب کاکاوند، سهیل حکمت آرا (تار)، سهیل سان احمدی (بم تار)، شاهین پسیان (کوزه)، پژمان پرنیا (تنبک، دف، نقاره، دایره) و حسین پرنیا (سنتور، بربت) نوازندگان این قطعه موسیقی هستند.
پرنیا در رابطه با قطعه در ایوان سکوت نوشته است: «برای قلعه بابک نوشتم، قلعه ای دور مانده از اصالت کهن خویش، در وطن خویش غریب...آنچه باید گفت همین است...»


روایت «تنهایی» غار کرفتو کردستان
تابلو موزیکال تنهایی تازه ترین اثر میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده تار با شعری از حسین منزوی و ماموستا هیمن و آواز کارزان قاسمی در چارچوب پروژه تار و تاریخ در غار کرفتو کردستان ضبط و انتشار یافته است.
احمد میرمعصومی میکس و مسترینگ، ضبط موسیقی؛ پویا پایور- استودیو ۵۴، مرتضی حاج محمدی تصویربردار، کارگردان و تدوینگر و ابراهیم محی الدینی تصاویر هوایی از دیگر عوامل این اثر هستند.
فرج نژاد در رابطه با تابلو موزیکال تنهایی نوشته است: «غار کرفتو یکی از عجیب ترین مکان هایی بود که رفتم! غار که در اواخر دوره مزوزوئیک از زیر آب خارج شده و از آن زمان پناهی بوده برای تمامی تمدن هایی که در آن منطقه زیسته اند. از اشکانیان و ساسانیان گرفته تا یونانی ها که کتیبه ای در آنجا نوشته اند و کرفتو را خانه هرکول یکی از خدایان یونان باستان نامیده اند!
در زمستان ها و هنگام سرما درون غار گرم و در تابستان به لحاظ کوران باد، داخل غار خنک است. غار در چندین طبقه که در هر بخش آثار تمدن های مختلف به چشم می خورد و البته آثار بی تمدنی های بسیاری هم دیده می شود! از نوشتن انواع یادگاری ها بر روی در و دیوار غار بگیرید تا انواع زباله که هر چند نگهبانان و دلسوزان آنها را جمع می کنند اما تعداد آنقدر زیاد است که پایان ندارد. با مسئول غار صحبت می کردم می گفت این غار بسیار بزرگ است (انصافاً راست می گفت) به اندازه کافی نیرو نداریم که بخواهیم تمامی نقاط غار را مراقبت نماییم.
من اما تعجب می کردم! چرا خودمان نباید مراقب میراث خودمان باشیم. یادگاری روی دیوار غار چه لذتی دارد؟ چه چیزی به نویسنده اش اضافه می کند؟ زیبایی های غار اما از اندازه بیرون است و باور نکردنی است. این لطف را به خودتان بکنید و اگر به آن منطقه رفتید از غار بازدید کنید.»
تابلوموزیکال در پروژه های مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما در پروژه تار و تاریخ برپایه پدیده ای مانند یک بنا یا تاریخ یک منطقه در نقطه ای مشخص، موسیقی ایجاد می شود تا روایتگر آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

«پرسه» قطعه بی کلام پرسه با آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم سهیل کاکاوند و علی عابدین به صورت دونوازی با سازهای سنتور و بم ­تار انتشار یافته است. علی عابدین (سنتور) و سهیل کاکاوند (بم ­تار) این قطعه را بر پایه بداهه نوازی در بیات اصفهان و با استفاده از ممارست در هم­نشینی و تمرین های پی در پی ساخته اند.
پرسه اولین قطعه مشترک این دو هنرمند است که به صورت رسمی انتشار یافته است. پیش از این هم کاکاوند و عابدین در گروه راوی به شکل مشترک قطعاتی را تنظیم کرده و ساخته بودند.
کاکاوند در رابطه با آهنگسازی به صورت مشترک بیان کرده است: «در این نوع تنظیم و آهنگسازی ما به یک دستی و هم­ آمیزی بهتری در قطعه می­ رسیم. من در ایده های در ارتباط با سازم بیشتر می توانم موثر باشم و آقای عابدین در ارتباط با سنتور. این هم فکری از سالیان سال دوستی نشات می گیرد و به انسجام آثار ما کمک شایانی کرده است.»


مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

«چه روزایی»
قطعه موسیقی چه روزایی با ترانه ای از مهشاد عرب، آهنگسازی حمیدرضا گلشن، خوانندگی سالار عقیلی و تنظیم ایمان کی پیشینیان منتشر شد. امیر مباشر نوازنده گیتار، ضبط؛ گلد استودیو، طراحی؛ محمد یعقوبخانی در انتشار این قطعه همکاری کردند.
«در هوای خیالت»
قطعه موسیقی در هوای خیالت، با ترانه ای از امید صباغ نو، آهنگسازی شایان کریمی نژاد و آواز و اجرای هومان هدایی منتشر گردید. علیرضا دریایی (کمانچه)، بابک ریاحی پور (گیتار باس)، کوروش کشاورز (ویولنسل)، عظیم روحانی (گیتار کلاسیک)، پرهام صارمی (سازهای کوبه ای) از نوازندگان این قطعه هستند.
همچنین حمیدرضا آداب میکس و مستر، ضبط- استودیو سرنا، حسین فعله گری و مهدی بشیر صدابرداران در انتشار قطعه در هوای خیالت همکاری کردند.
«بیداری و خواب»
قطعه موسیقی بیداری و خواب با ترانه ای از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی علی تفرشی منتشر گردید.


مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: audio/mp3
«قلب من»
قطعه موسیقی قلب من تیتراژ انیمیشن پسر دلفینی با ترانه، آهنگسازی و خوانندگی علیرضا طلیسچی منتشر گردید. نوازندگان؛ امیرحسین کیانپور (دودوک)، بهروز میرزایی (گیتار آکوستیک) و امیر دانایی (گیتار الکتریک)، محمد فلاحی میکس و مسترینگ، اشکان عرب تنظیم کننده، میثم خلفی مدیر تولید و مدیر هنری از دیگر عوامل این قطعه موسیقی هستند.
انیمیشن پسر دلفینی به نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه کنندگی محمدامین همدانی و نویسندگی محمد خیراندیش و یانا کوزمینا سال ۱۳۹۹ ساخته و از نهم شهریور ۱۴۰۱ در سینماهای کشور اکران شده است. این انیمیشن داستان نوزادی را روایت می کند که در جریان سقوط یک هواپیما، به دریا می افتد و یک دلفین (سفید) و مادرش (نانا) از وی مراقبت می کنند. پسر دلفینی بعد از بزرگ شدن به دنبال پیدا کردن مادرش با حوادث مختلفی درگیر می شود.
«نامه ای برای حوا»
قطعه موسیقی نامه ای برای حوا به آهنگسازی احسان بیرق دار با ترانه ای از علیرضا کلیایی و اجرای آواز و تهیه کنندگی کیانوش روحی منتشر گردید. این قطعه مقدمه ای بر آلبوم آتش و حوا است که مقرر است بزودی در چارچوب ۱۲ قطعه منتشر شود. نامه ای برای حوا فضایی سورئال اما مدرن دارد که مبین احساس کلی آلبوم است؛ آلبومی که فضایی کاملاً ازلی دارد و مبین تجسم رنج عاشقانه ای که آدمی در زمینی شدن متحمل می شود.
نوازندگان؛ علی جعفری پویان (ویولا)، آرین قیطاسی (اُبوا)، مهگل صفدری بک وکال، سوگل ضامنی طراح بصری، حامی حقیقی مهندس صدا، میکس و مسترینگ، عطا محمدی عکاس، ضبط - استودیو شهر صدای پارسیان، نشر داخلی؛ نیما جوان- نشر و پخش جوان و نشر خارجی؛ حسن گلستانه- سونی موزیک و کیاوا در تولید قطعه نامه ای برای حوا همکاری کردند.


منبع:

1401/06/20
09:59:08
5.0 / ۵
822
تگهای خبر: آرامش , آلبوم , استودیو , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 374
بازدید دیروز: 4,111
هفته اخیر: 35,711