در گزارش آتلیه دات كام مطرح شد؛

تولیدات سوگواره عاشورایی محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه است

تولیدات سوگواره عاشورایی محصولی کاربردی برای کشورهای همسایه است به گزارش آتلیه دات کام، داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی بیان کرد هر آنچه به واسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و محصول کاربردی برای کشورهای اطراف و حرم های مختلف به حساب می آید.



روح الله ابوالفضلی داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره ی معیارهای داوری در این سوگواره به خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث نگارگری، خوشنویسی، طراحی گرافیک، انتخاب رنگ و محتوا مؤلفه های اصلی در داوری و ارزیابی آثار سوگواره هستند. کتیبه ها از نظر محتوا، نگارگری و اصول حاکم بر کتیبه نگاری مورد بررسی قرار می گیرند اما من خوشنویسی کتیبه را ارزیابی خواهم کرد.
وی بیان کرد: در بحث خوشنویسی بغیر از بحث محتوا این که چه نوع خطی استفاده گردد و ترتیب روان خوانی خط چگونه باشد یعنی وقتی مخاطب کتیبه را می بیند به آسانی محتوا را بخواند و کلمه در ذهنش متبادر شود، اهمیت دارد.
داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی همین طور اظهار داشت: در خوشنویسی این که کلمه ای که هنرمند می خواهد پررنگ و واضح بنویسد چه کلمه ای است و از چه نوع خطی برای نوشتن آن استفاده می نماید، بسیار اهمیت دارد. همین طور صافی دست، صفحه و سیاه و سفیدی هایی که در خط باید رعایت شود، از نکات فنی به شمار می روند. نوع خط در اشعار، عناوین و اذکار و این که چه سرعتی در انتقال مفهوم برای بیننده دارند، بررسی می شود.
وی خطاب به جوانان شرکت کننده در سوگواره هنر عاشورایی اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین نکات در کتیبه، انتخاب محتوای خوب است. در سالیان گذشته بیشتر محتوا در جذب مخاطب و هیأت ها در نظر گرفته شده و به نظر من هم چون مقرر است مخاطب با این محتوا ارتباط برقرار کند، این بخش پراهمیت ترین مبحث تولید کتیبه است.
داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی اظهار داشت: گاه کنار نام سیدالشهدا ذکری نوشته می شود که بسیاری از آنها مغفول مانده (مثل اشعار قدما و معاصران) است بدین سبب در گام نخست بحث محتوا مطرح است و سپس در نگارگری و خوشنویسی هرچه کلمات صاف تر، خواناتر و به لحاظ قوت خوشنویسی، محکم تر و با صلابت تر باشند مسلماً امتیاز بالاتری دارند و از اقبال بیشتری برخوردار می گردند.
وی با تأکید بر این که نوع رنگ های انتخابی و میزان تأثیرگذاری آن از دیگر نکات قابل توجه در این هنر است، عنوان کرد: در نگارگری، بحث تذهیب و گلکاری ها باید متناسب با خوشنویسی اثر باشند تا وقتی در کنار هم قرار گرفتند، مکمل یکدیگر باشند. همین طور این که مناسبت تعزیه در اربعین است یا عاشورا نیز باید رعایت شود.
ابوالفضلی در بخش دیگری از سخنانش به جوانانی که تا امروز تجربه حضور در چنین رویدادی را نداشته اند پیشنهاد کرد: بهتر است شرکت کنندگان جوان از تجربه اساتید گرافیست مثل مسعود نجابتی که در این فضا کار کرده اند، بهره گیرند.
وی درباره ی اهمیت برگزاری سوگواره هنر عاشورایی اشاره کرد: این رویداد هنری در خلق کتیبه های بدیع و تازه، بسیار مفیدست چون کتیبه ها از مهد هنر درحال خارج شدن است و در کشورهای دیگر که شاید فضایی با این گستردگی و لطافت ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد بدین سبب هر آنچه بواسطه این سوگواره تولید شود برون رفت بسیار خوبی دارد و تغذیه ای برای کشورهای اطراف و کاربردی در حرم های مختلف شمرده می شود.
داور بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در آخر اظهار داشت: کتیبه هایی که سالهای پیش در سوگواره هنر عاشورایی خلق شد در اربعین حسینی و در حرم های ائمه مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل برکات تولیدات رویداد هنر عاشورایی هم در داخل از کشور هم در خارج از ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد.
چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشی خط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ برگزار می شود

1401/08/14
13:55:22
5.0 / ۵
3241
تگهای خبر: پوستر , دیجیتال , شركت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 508
بازدید دیروز: 6,573
هفته اخیر: 39,101