واکنش احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی

واکنش احساسی یک نقاش به مرگ و ویرانی آتلیه دات کام: نشست نقد و بررسی اثر «فیگور» از آنتونیو سائورا در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد؛ پژوهشگران حاضر در این جلسه معتقد بودند که نوع ضربات قلم موی سائورا بطور مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، دومین هم اندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت نقاشی ـ تئاتر با حضور عرفان ناظر ـ مدرس، نویسنده و پژوهشگرـ برگزار و به نقد و بررسی این اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پرداخته شد.
عرفان ناظر به تأثیرپذیری سائورا در آثارش از فرانسیسکو گویا و دیگو ولاسکوئز اشاره نمود و اظهار داشت: نوع ضربات قلم موی سائورا بطور مستقیم واکنش احساسی به مرگ و ویرانی زمان جنگ دارد.


برمبنای پژوهش های انجام شده تحولات سیاسی مداوم در دهه ۱۹۶۰ موجب شد تا سائورا با هنرش رابطه متضادی پیدا کند. وی در سال ۱۹۶۵ و بار دیگر در سال ۱۹۶۷ صدها اثر نقاشی خودرا از بین برد. خشونت، مرگ، ویرانی، گسست، شکافتن، افراط کردن، از میان بردن و منهدم کردن در تجربه زیستی سائورا و متعاقباً در آثارش وجود دارد.
این پژوهشگر اظهار داشت: در رویکرد سائورا با وجه نمادشکنانه روبه رو می شویم؛ از فیگورهای تاریخی نمادزدایی می شود و به صورتی می کوشد تجربه حقیقی دیگری بوجود آورد.






منبع:

1403/04/13
10:04:10
5.0 / ۵
278
تگهای خبر: موزه , نقاشی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 666
بازدید دیروز: 8,149
هفته اخیر: 38,846