در نخستین روز از جشنواره موسیقی جوان چه گذشت؟

وقتی آموزش دف نوازی در کشور رصد نمی شود

وقتی آموزش دف نوازی در کشور رصد نمی شود آتلیه دات کام: نخستین روز داوری اجراهای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش کمانچه و دف روز سه شنبه 27 شهریورماه در تالار رودکی شروع شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، در روز اول در بخش کمانچه، داوران متشکل از محمد مقدسی، داوود گنجه ای و هادی منتظری به تماشای اجراها نشستند و تک به تک سوای داوری نکات مهمی را به شرکت کنندگان منتقل کردند. در بخش دوم (ساز دف) داوران متشکل از فرزاد عندلیبی، پیمان صفوّتی، و عماد توحیدی اجراهای این بخش را داوری کردند و بعد از اجرای مرحله نهایی فراخوان، آهنگی برای هر یک از نوازندگان پخش گردید تا آنها را در بخش همراهی ساز محک بزنند.

شرکت کنندگان رشد پیدا کرده اند
حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان) درباره کیفیت شرکت کنندگان این دوره از جشنواره اظهار داشت: از قول استادان صاحب نام داور نقل می کنم؛ آنها از اجراهای روز نخست راضی بودند و می فرمودند نوازندگان کمانچه در این دوره پیشرفت شایان توجهی کرده اند.
وی افزود: پیشرفت در کار جوانان وجود داشته اما مراقبت می خواهد و نیازمند آگاهی بخشی در تشخیص روش ها و متدهای یادگیری نوازندگی در موسیقی ردیف دستگاهی هستند. برخی از شرکت کنندگان ممکنست در شهرستان ها به مراجع موثق دسترسی نداشته باشند. جدا از این بحث، بطور کلی اجراهای روز نخست جشنواره نشان میدهد که شرکت کنندگان رشد پیدا کرده اند.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان همچون یک ارگان یا رسانه است که این انگیزه را در جوان ها به وجود می آورد تا به حرف و سفارش استادان و داورها گوش بدهند.
اردلان اظهار داشت: در هر صورت مقایسه کیفیت امسال با سالهای قبل نیازمند مطالعه علمی است که به ما بگوید دقیقاً به چه صورت بوده است. اما اگر استنباط شخصی من را بخواهید، باید عرض کنم، می توانیم نسبت به دوره های گذشته شاهد رشد باشیم.
او در آخر بر نقش جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت جوان ها تاکید کرد و اظهار داشت: خود این جشنواره فرصت مغتنم و خوبی است که در حافظه جوانان ضبط می شود که اگر خوب تمرین کنند و بتوانند یک حد مناسبی را کسب کنند، جایی وجود دارد تا مورد قضاوت قرار بگیرند و از کسانی که مبرز و صاحب نام هستند یک تصدیقی دریافت نمایند.




عندلیبی: نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی دهد
فرزاد عندلیبی داور بخش دف هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ی اجراها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره ها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خودرا محک می زند. در حقیقت این خودشناسی از این روست تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در مقابل ناهنجاری ها و مسائل زندگی و درگیری های ذهنی خود شناخت پیدا کنند.
او با اشاره به این که امروز نام هر فردی را که آموزش می دهد استاد گذاشته اند، افزود: متأسفانه آموزش های دف نوازی امروزه رصد نمی گردد. هرکسی که آموزش می دهد را استاد می نامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت می کند.
او درباره ی دف نوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دف نوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغ نوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی دهند و درآهنگ هایی که برای همراهی پخش کردیم مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتم های سنگین نمی توانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه بدنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دف نوازی مسابقه نیست که هرکسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۲۷ شهریورماه تا ۵ مهرماه سال جاری درحال برگزاری است.




منبع:

1403/06/29
10:46:31
5.0 / ۵
18
تگهای خبر: آموزش , پیشرفت , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 205
بازدید دیروز: 3,198
هفته اخیر: 37,853