كارگردان مستند غلامحسین امیرخانی:

امیرخانی نشان داد خوشنویسی می تواند از محدوده های سنتی فراتر رود

امیرخانی نشان داد خوشنویسی می تواند از محدوده های سنتی فراتر رود آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، پنجمین فیلم از فصل دوم مجموعه مستند «آئینه عمر» پرتره ای در رابطه با غلامحسین امیرخانی، چهره ماندگار هنر خوشنویسی با عنوان «دست و داستان» است که با تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پنجشنبه یازدهم بهمن ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، رضا عباسی، کارگردان فیلم «دست و داستان» ضمن اشاره به جایگاه غلامحسین امیرخانی در هنر خوشنویسی ایران اظهار داشت: استاد امیرخانی یکی از برجسته ترین هنرمندان معاصر خوشنویسی ایران است که نامش با خط نستعلیق گره خورده است. او نه تنها خوشنویسی چیره دست، بلکه اندیشمندی است که درک عمیقی از ریشه های فرهنگی و تاریخی خوشنویسی دارد. وی از شاگردان بنام استاد حسین میرخانی بوده و با احیای شیوه های سنتی و افزودن جنبه های خلاقانه به این هنر، تاثیر چشم گیری بر جریان خوشنویسی معاصر ایران گذاشته است. آثار او، تلفیقی از زیبایی بصری، نظم هندسی و عمق معنوی اند که به هنر خوشنویسی جانی تازه داده اند.
او ضمن اشاره به خصوصیت های منحصربه فردِ اندیشه و نگاه هنری امیرخانی، اظهار داشت: اندیشه هنریِ غلامحسین امیرخانی از دو بعد قابل بررسی است: اول، توجه به اصالت و سنت های هنری و دوم، کوشش برای نوآوری و بسط این هنر در عصر معاصر. او بشدت معتقد به حفظ ریشه های فرهنگی خوشنویسی ایران است و همواره بر این نکته تاکید دارد که خوشنویسی صرفا یک هنر بصری نیست، بلکه نوعی هنر عرفانی و راهی برای نزدیک شدن به معنویت است. همچنین، نگاه او به خوشنویسی محدود به گذشته نیست؛ او همواره کوشیده تا این هنر را به زبان امروز نزدیک کند و آنرا با نیازهای معاصر تطبیق دهد.
کارگردان مستند «دست و داستان» در پاسخ به این سؤال که آیا خوشنویسی ایرانی هنوز هم می تواند در عصر دیجیتال جایگاه خویش را حفظ کند، بیان نمود: هرچند که فناوری و ابزارهای الکترونیکی تغییرات شگرفی در نحوه ارتباطات انسان ها بوجود آورده اند، اما هنرهایی مانند خوشنویسی، که ریشه در هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت دارند، هیچگاه جایگاه خویش را از دست نمی دهند. هنر خوشنویسی، بخصوص با عنایت به جنبه های زیبایی شناختی و عرفانی آن، می تواند در دوره معاصر بشکلی نوین بازتعریف شود. یکی از نمونه های این بازتعریف، فعالیتهای استاد امیرخانی است که نشان داده، خوشنویسی می تواند از محدوده های سنتی فراتر رود و به عرصه های جدید مانند گرافیک و طراحی دیجیتال هم وارد شود.
عباسی در ادامه در رابطه با اهمیت ساخت مستند تلویزیونی در رابطه با زندگی و اندیشه های هنری امیرخانی اظهار داشت: ساخت مستند در رابطه با استاد امیرخانی از چند جهت اهمیت دارد. اول اینکه چنین مستندی می تواند پُلی باشد میان نسل های مختلف هنرمندان. استاد امیرخانی خود از نسلی است که دوران طلایی هنر خوشنویسی ایران را تجربه کرده و این تجربیات پرارزش باید به نسل های بعد منتقل شود. دوم، روایت زندگی و آثار او فرصتی است برای آشنایی عموم مردم با لایه های عمیق تر هنر خوشنویسی. خیلی از افراد، خوشنویسی را تنها بعنوان یک هنر تزئینی می شناسند، اما این فیلم نشان داده است که خوشنویسی در فرهنگ ایرانی چه نقش معنوی و هویتی دارد. در واقع روایت زندگی و سلوک استاد امیرخانی می تواند الهام بخش هنرمندان جوانی باشد که در جستجوی راه و روش خلاقانه در زمینه هنر هستند.


1403/11/11
11:16:33
5.0 / ۵
20
تگهای خبر: جشن , دیجیتال , زیبایی , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 500
بازدید دیروز: 3,768
هفته اخیر: 34,534