با گرفتن عکس هایی با فضای منفی قوی، مهارت های ترکیب بندی را تمرین کنید. از نواحی خالی برای کمک به برجسته کردن سوژه اصلی خود استفاده کنید. از یک دیوار خالی، یک عمق میدان کم، یا یک سوژه روشن با یک پس زمینه تیره استفاده کنید.
روش های زیادی وجود دارد که می توانید فضای منفی را به شکل مثبت در تصاویر خود بگنجانید.
باز هم، هدف شما نباید خلق شاهکار باشد. زمانی که تمرین می کنید «اشتباه» کردن مفید است.
آزمایش کنید و ترکیب بندی های مختلف را هم به صورت افقی و هم عمودی امتحان کنید. در سمت چپ، راست، پایین و بالای یک سوژه فضای خالی باقی بگذارید. آنها را با هم در کامپیوتر خود بررسی کنید. کدام یک از آنها را بیشتر دوست دارید؟
عکس از: کوین لندور یوهان، Nikon D800، لنز ۱۰۵mm، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه، دیافراگم f/4.5، ایزو ۸۰۰
۳- پر کردن کادر را هدف خود قرار دهید
پر کردن کادر هدفی است که من هر بار یک عکس می گیرم، سعی می کنم به آن دست یابم. گاهی اوقات این می تواند به این معنی باشد که بخش عمده کادر من با فضای منفی پر می شود. بنابراین تا زمانی که هدفمند باشد و به ارزش عکس بیافزاید، خوب است.
پر کردن مناسب کادر هم به چیزهایی که شما از کادر بیرون می گذارید و هم به چیزهایی که در آن جای می دهید، وابسته است. مهم ترین نکته این است که از آنچه که در داخل چهار لبه ترکیب بندی شما قرار دارد آگاه بوده و مطمئن شوید به عکسی که دارید می گیرید مرتبط است.
گاهی اوقات پر کردن کادر می تواند به معنای فوق العاده نزدیک شدن به سوژه باشد، به طوری که تمام آن در کادر قرار نگیرد. در برخی مواقع دیگر ممکن است تصمیم بگیرید که عقب بروید یا کوچکنمایی کنید تا کمی از محیط اطراف آن را در کادر بگنجانید، چون آنها به سوژه مرتبط هستند.
همیشه به اطراف لبه های کادر خود نگاه کنید. چه چیزی در گوشه هاست؟ آیا المان های پس زمینه از سوژه اصلی شما حمایت می کنند؟ اگر نه، آنها را جابجا کنید، خودتان جابجا شوید، یا از تکنیک دیگری برای حذف المان های ناخواسته استفاده کنید.
حتی کمی جابجا شدن می تواند پرسپکتیو نحوه ارتباط المان های داخل کادر شما با یکدیگر را تغییر دهد. به عنوان مثال، در دو عکس زیر من از سوژه های یکسان روی میزم عکس گرفتم. قوطی پلاستیکی در پشت کتری حواس پرت کننده است.
من برای حذف آن از ترکیب بندی ام، کمی پایین تر رفتم و به سمت راست جابجا شدم. در این موقعیت، من می توانستم قوطی را نیز جابجا کنم.
عکس از: کوین لندور یوهان، Nikon D800، لنز ۱۰۵mm، سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه، دیافراگم f/5، ایزو ۸۰۰
عکس از: کوین لندور یوهان، Nikon D800، لنز ۱۰۵mm، سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه، دیافراگم f/5، ایزو ۸۰۰
نتیجه گیری
صرف وقت برای تمرین مهارت های ترکیب بندی ممکن است کمی کسل کننده به نظر برسد – درست همانطور که کسی که در حال یادگیری پیانو است ممکن است از تمرین گام ها خسته شود.
امتحان کنید و ببینید. ممکن است بعد از مدتی از آن لذت ببرید. مثل هر چیز دیگری، مدتی طول می کشد تا تمرین شما جواب دهد، بنابراین راحت تسلیم نشوید.
نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)