شما برای این که یک عکس خوب سیاه و سفید بگیرید باید عنصر تفکیک در بین اشیاء در کادر را رعایت کنید. اگر شما در انجام این عمل مشکل داشته باشید در این صورت عکس شما تاثیر خود را از دست داده و در نتیجه بیننده باید برای درک عکس تلاش زیادی بکند.
تبدیل – conversion
نرم افزار های قدرت مندی مانند فوتوشاپ که امروزه ما در اختیار داریم نیاز به تاریکخانه
عکاسی را از میان برده و کار را برایمان آسان تر کرده است. به طور ایده آل اگر بخواهید رنگ های مشخصی را انتخاب کنید و در عکس نهایی به شکل تن هایی دیگر نشان دهید، به یک تکنیک تبدیل (Conversion) دارید.
به عنوان مثال شما ممکن است رنگ آبی آسمان را تیره کنید در حالی که رنگ چمن ها و برگ ها را روشن تر می کنید. حال اگر شما از فیلم سیاه و سفید استفاده کنید برای این افکت باید از یک فیلتر زرد یا سبز استفاده کنید. اما ابزاری مانند فوتوشاپ و لایت روم این کار را برای شما ساده می کنند. یک نکته دیگر که شاید مایل به انجام آن باشید این است که رنگ بعضی از مناطق را در عکس خود تغییر دهید. این کار باعث بروز پاسخ های مختلف از آن ها در جریان تبدیل عکس به سیاه و سفید شده و در ایجاد تفکیک به شما کمک می کنند.
ترکیب بندی – composition
یک ترکیب بندی قوی می تواند در تفکیک المان های تصویر به شما کمک کند هر چند که این المان ها شامل تن های شبیه به هم باشند. یک راه خوب برای مطمئن شدن از ایجاد ترکیب بندی قوی در عکس های سیاه و سفید، به کار بردن یک پیش زمینه قوی است. برای این منظور به دنبال اشکال قوی مانند دیوار ها و درختان باشید که شما را با یک خط منظم به داخل عکس بکشانند. اشکال قوی متمایز، صرف نظر از مشابه بودن تن هایشان برای تشخیص و درک توسط چشم ساده تر هستند. در این مثال من از شکل قوی تخته سنگ ها برای ایجاد یک پیش زمینه محکم استفاده کرده ام.
کنتراست – contrast
این مسئله می تواند یک مشکل در بسیاری از عکس های سیاه و سفید باشد. زمانی که کنتراست بهینه باشد تمام المان های کادر تصویر به خوبی تفکیک پذیر خواهند بود. در دنیای فیلم های
عکاسی ما برای بهبود بخشیدن به کنتراست از فیلترهای رنگی مانند زرد و قرمز در جلوی لنز استفاده می کنیم. همچنین از تکنیک های نوردهی و کاغذهای
عکاسی با کنتراست بالا در تاریکخانه بهره می گیریم.
در عصر دیجیتال ساده ترین راه برای افزایش کنتراست به کار بردن Curve یا منحنی به شکل S در نرم افزار ویرایش عکس است. همچنین از کنتراست تن میانه (Midtone – در تن میانه نور به صورت متوسط بوده و نه تاریک و نه روشن است) چشم پوشی نکنید زیرا باعث افزایش کنتراست عکس سیاه و سفید می شود.
ساده ترین راه برای افزایش کنتراست تن میانه، استفاده از ابزار وضوح (Clarity) در نرم افزار های تبدیل عکس با فرمت RAW است. در تصویر زیر که از کوه های تترا (Polish Tetras) لهستان گرفته شده، من به مقدار قابل توجهی کنتراست تن میانه را افزایش داده ام تا درختان کاملاً از یکدیگر تفکیک پذیر به نظر برسند در غیر این صورت با هم ادغام شده و باعث ایجاد یک تن خاکستری یکپارچه در عکس می شدند.
روشن و تیره کردن عکس (Dodge & Burn)
تکنیک Dodge (روشن) و Burn (تیره) کردن عکس از ابتدای هنر
عکاسی وجود داشته و به صورت وسیعی توسط استادان
عکاسی مانند انسل آدامز – Ansel Adams استفاده می شده است. در عکس زیر من برای ایجاد یک کنتراست بین زمین و آبشار، قسمت زمین را تاریک کرده ام. سپس در فوتوشاپ با استفاده از ابزار Dodge و Burn این قسمت را تاریک تر کرده و بعضی از قسمت های چمن ها را روشن تر کرده ام. زمانی که شما از این ابزار استفاده می کنید به بیننده برای علاقمند شدن به عکس کمک می کنید.
پس قانون را به خاطر داشته باشید: اگر می خواهید عکس های سیاه و سفید قوی از مناظر بگیرید باید عنصر تفکیک پذیری بین المان های تصویر را رعایت کنید.
برگرفته از : Ephotozine