هنگامی که کنترل سرعت شاتر را به دست آوردید، این که
دوربین را چطور حرکت دهید کاملا به شما بستگی دارد. خلاق باشید، هیچ قانونی وجود ندارد. می توانید
دوربین را به صورت عمودی، افقی، یا مورب، سریع یا آهسته حرکت دهید. همچنین، می توانید
دوربین را در طول نوردهی ۳۶۰ درجه بچرخانید تا اثر مارپیچی ایجاد کنید، یا فاصله کانونی روی یک لنز زوم را در طول نوردهی تغییر دهید تا یک اثر زوم ایجاد کنید. با تمرین، می توانید دو یا چند مورد از این حرکت ها را با هم ترکیب کنید تا یک چیز واقعا منحصر به فرد ایجاد کنید. ظاهر و احساس تصاویر نهایی شما با سرعت، جهت، و نرمی حرکات انتخابی شما تعیین خواهد شد. اگر بخواهید، می توانید از سه پایه برای کنترل حرکت
دوربین استفاده کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا حرکت نرم تری را ثبت کنید، که اگر می خواهید یک خط افق مستقیم را حفظ کنید، می تواند مفید باشد. من ترجیح می دهم در هنگام حرکت
دوربین به صورت دستی کار کنم، چون انعطاف پذیری بیشتری دارد و فرصت های بیشتری برای آزمایش با حرکات مختلف فراهم می کند.
از چه چیزی عکس بگیریم
یک نقطه شروع خوب برای استفاده از ICM در عکس های منظره شما این است که به دنبال مکان هایی بگردید که رنگ ها، خطوط، یا الگوهای چشمگیری ارائه می دهند. وودلند یکی از سوژه های ICM مورد علاقه من است، به خصوص در فصل بهار و پاییز. خطوط تمیز و موازی درختان و رنگ های شاد و زنده طبیعت (گل های آبی رنگ در بهار و برگ های رنگارنگ پاییزی) می توانند برای حرکت عمودی
دوربین مناسب باشند. این حرکت می تواند از بالا به پایین، یا از پایین به بالا باشد، و می تواند یک حرکت سریع یا آهسته باشد. این مسئله تنها به افکتی که می خواهید ثبت کنید بستگی دارد. مناظر دریایی می توانند نقطه شروع خوبی برای حرکت
دوربین از یک طرف به طرف دیگر باشند،
دوربین را هم راستا با خط افق حرکت دهید.
همچنین، در آب های ناآرام تر، می توانید برای به دست آوردن یک افکت کاملا متفاوت، سعی کنید حرکت
دوربین خود را با حرکت امواج تطبیق دهید.
عکاسی در طلوع یا غروب آفتاب می تواند تنوع رنگ بیشتری برای شما فراهم کند، و
عکاسی از نورهای شهری بعد از تاریک شدن هوا نیز می تواند انواع گزینه های مختلف را به شما ارائه دهد.
هنگامی که یک محل مناسب پیدا کردید، احتمالا مشغول گرفتن عکس های متعدد با حرکات مختلف خواهید شد. شاید بهتر باشد که
دوربین خود را بر روی حالت
عکاسی پیوسته تنظیم کنید، تا بتوانید یک مجموعه عکس را به سرعت پشت سر هم بگیرید، در حالیکه
دوربین را در یک جهت خاص حرکت می دهید.
نکات نهایی
مانند هر نوع
عکاسی دیگری، تصاویر ایجاد شده با استفاده از این تکنیک نیز به مذاق همه خوش نمی آیند. این مسئله بسیار سلیقه ای است و چیزی که برای شما مناسب است، ممکن است برای بقیه جالب نباشد. فقط اصول اولیه
عکاسی مانند ترکیب بندی و نوردهی را به یاد داشته باشید – اینها هنوز هم مهم هستند. همچنین، اگرچه این تکنیک چشم اندازهای انتزاعی زیادی ارائه می دهد، اما ممکن است متوجه شوید که داشتن حداقل یک المان منظره شارپ، یا قابل تشخیص در تصویر نهایی به شما کمک می کند.
هنگام شروع کار با حرکت عمدی
دوربین، آزمون و خطا کنید. شما باید خیلی زود بفهمید که چه چیزی برای شما کارساز است و چه چیزی نیست؛ این به شما کمک خواهد کرد تا سبک شخصی خودتان را ایجاد کنید. اگر بلافاصله افکتی که دوست دارید را به دست نیاوردید، زیاد نگران نباشید – این تکنیک گاهی اوقات می تواند کاملا شانسی باشد. عکس های زیادی بگیرید، و عکس هایی که احساس می کنید آنطور که انتظار داشتید از کار در نیامده اند را فورا حذف نکنید. این احتمال وجود دارد که بعد از چند روز، نگاه دیگری به آنها بیاندازید و چیزی را که دوست داشتید در آنها ببینید.
یکی از چیزهای عالی در مورد این تکنیک این است که کاملا به چگونگی نشان دادن خودتان از طریق
عکاسی بستگی دارد –
دوربین خود را به عنوان یک قلم موی نقاشی در نظر بگیرید. خلاق باشید، لذت ببرید، و شروع به دیدن مناظر به شیوه ای جدید و هیجان انگیز کنید.
نویسنده: ریچارد بیچ (Richard Beech)