– تنظیم وضوح (شارپنس): فایل های JPEG ایجاد شده توسط
دوربین، شارپ سازی می شوند. شارپ شدن تصویر، میزان تغییرات تُنی که می توانید بدون ایجاد هاله ها و اثرات ناخواسته اعمال کنید را محدود می کند. بله، می توانید عمل شارپ کردن فایل JPEG را در
دوربین غیرفعال کنید – اما چند نفر زحمت این کار را به خود می دهند؟
– فرمت Raw اطلاعات رنگ را حفظ می کند: فایل های Raw حاوی تمام اطلاعات رنگ ثبت شده توسط سنسور می باشند، بنابراین شما می توانید یک نسخه رنگی از عکس را نیز در لایت روم، فتوشاپ، و غیره ایجاد کنید.
استفاده از فرمت Raw به من اجازه داد تا هر دو نسخه رنگی و سیاه و سفید این تصویر را در لایت روم ایجاد کنم، بدون این که کیفیت تصویر افت پیدا کند.
– پیشرفت ها: نرم افزارها هر سال بهتر می شوند. نسخه لایت روم یا فتوشاپی که شما در پنج یا ده سال آینده استفاده می کنید، خیلی بهتر از نسخه فعلی خواهد بود. با فرمت Raw، می توانید از مزایای این ابزارهای بهبود یافته جدید بهره مند شده و تصاویر خود را در آینده دوباره پردازش کنید.
پس لطفا، دیگر از فرمت JPEG برای
عکاسی سیاه و سفید استفاده نکنید.
۲- تلاش برای نجات دادن عکس ها با تبدیل آنها به سیاه و سفید
تبدیل به سیاه و سفید روشی برای نجات عکس های رنگی ضعیف نیست. اگر عکس شما در حالت رنگی بد است، در حالت سیاه و سفید نیز بد خواهد بود (اگرچه همیشه عکس هایی وجود دارند که به دلایل ترکیب بندی، در حالت سیاه و سفید بهتر هستند).
به همین دلیل است که برخی از عکاسان،
عکاسی سیاه و سفید را نوعی فرم هنری بالاتر از
عکاسی رنگی در نظر می گیرند.
بافت در این عکس برای این که آن را به عکس سیاه و سفید خوبی تبدیل کند، ضروری است.
۳- به درستی پردازش نکردن عکس ها
پیش از روی کار آمدن
دوربین های دیجیتال و لایت روم، بسیاری از عکاسان حرفه ای از یک شخص چاپ کننده حرفه ای برای چاپ تصاویر خود استفاده می کردند. ایجاد عکس های چاپی سیاه و سفید با کیفیت عالی در اتاق تاریک کار سختی بود، و این کار اغلب به افراد حرفه ای سپرده میشد.
این تصمیم خوبی بود، که به عکاسان اجازه می داد تا تمام وقت بر روی
عکاسی تمرکز کرده و چاپ را به افراد حرفه ای واگذار کنند. شاید معروف ترین شخص چاپ کننده حرفه ای در انگلستان رابین بل باشد، که با افراد بزرگی مانند دیوید بیلی، تری اونیل، و ایو آرنولد کار کرده است.
امروزه ایجاد تصاویر سیاه و سفید زیبا در برنامه هایی مانند لایت روم، فتوشاپ، یا Silver Efex Pro 2 بسیار ساده تر از تسلط به فرآیند شیمیایی اتاق تاریک است. اما متاسفانه، بسیاری از عکاسان اصول پایه ویرایش را هم نمی دانند. نتیجه این است که عکس های سیاه و سفید آنها آنقدر که باید خوب نیستند.
وقت بگذارید و نحوه استفاده درست از نرم افزار خود را یاد بگیرید، آن وقت خواهید دید که عکس های شما بهتر خواهند شد.
این مثال قبل و بعد، عکسی که مستقیما از دوربین بیرون آمده را در مقایسه با نسخه نهایی پردازش شده در لایت روم نشان می دهد.
۴- عکس نگرفتن در بهترین نور
یکی از مزایای
عکاسی به صورت سیاه و سفید این است که اغلب می توانید در شرایط نوری که برای
عکاسی رنگی مناسب نیست، عکس بگیرید. به عنوان مثال، در یک روز ابری می توانید مناظر دریایی سیاه و سفید زیبایی با سه پایه و فیلترهای ND ایجاد کنید (به این کار
عکاسی با نوردهی طولانی گفته می شود). با این حال، در
عکاسی رنگی، شما واقعا باید نزدیک به طلوع یا غروب آفتاب عکس بگیرید تا صحنه را به بهترین شکل به تصویر بکشید.
اما کاری که برخی افراد انجام می دهند این است که از حالت سیاه و سفید برای
عکاسی در شرایط نوری که برای سوژه نامناسب است، استفاده می کنند. استفاده از حالت سیاه و سفید راه حل کار نیست. مهارت مهم، تطبیق نور با سوژه است. یادگیری آن مدتی طول می کشد اما بسیار مهم است. فقط به خاطر این که سیاه و سفید است تنبلی نکنید.
یک عکس با نوردهی طولانی که در یک روز ابری گرفته شده است. نور برای سوژه مناسب است – این عکس در هوای آفتابی خوب از کار در نمی آمد.
۵- نداشتن یک ترکیب بندی قوی
عکاسی به صورت سیاه و سفید، آزمایش واقعی مهارت های ترکیب بندی شماست. بهترین تصاویر تک رنگ از المان های بصری مانند کنتراست تُن ها (tonal contrast)، بافت، خط، شکل، الگو، و فضای منفی استفاده می کنند. قدرت احساسی رنگ می تواند ترکیب بندی ضعیف را بپوشاند. اما در
عکاسی سیاه و سفید هیچ جایی برای پنهان شدن نیست. شما باید یاد بگیرید که چطور از این بلوک های ساختمان ترکیب بندی به درستی استفاده کنید.
این کار با یادگیری نحوه دیدن آنها شروع می شود. به عنوان مثال، اگر خودتان را به دیدن خطوط مستقیم، مورب، یا منحنی در صحنه آموزش نداده باشید، نمی توانید از خطوط در ترکیب بندی خود استفاده کنید.
خبر خوب این است که وقتی اصول کلی ترکیب بندی در
عکاسی سیاه و سفید را یاد بگیرید، ناخودآگاه آنها را در عکس های رنگی خود نیز به کار خواهید برد.
من خیلی در مورد ترکیب بندی این عکس منظره دقت کردم. این عکس جذابیت پیش زمینه و بافت زیادی دارد – که المان های مهمی در مناظر سیاه و سفید هستند.
نویسنده: اندرو س. گیبسون (Andrew S. Gibson)